PROG AQUA urs:1 HEAD MATERIALS AND CROSS-SECTIONS UNIT 5 NORM 'NS' 'en199x-200x-bridge' COUN 47 CAT 'D' SNOW '1' UNIT 5 $ MATERIALEGENSKAPER CONC 1 C '55' TYPR B TITL "=C 55/67 (EN 1992)" $ Brudekket STEE 2 B '500B' TMAX 32 TITL "=B 500 B (EN 1992)" $ Søyla MATE 3 E 210000 G 81000 GAM 78.5 FT 520 TITL "=Macalloy 520" $ Skråstagene CTRL $ CROSS SECTIONS SREC 1 H 400 B 13400 MNO 1 $ Tverrsnitt for brudekket SCIT 2 D 1000 MNO 2 $ Tverrsnitt for søyla SCIT 3 D 100 MNO 3 $ Tverrsnitt for skråstag 1, 2, 11, 12 SCIT 4 D 85 MNO 3 $ Tverrsnitt for skråstag 3, 4, 5, 10 SCIT 5 D 76 MNO 3 $ Tverrsnitt for skråstag 6, 7, 8, 9 END $ Exported by SOFIMSHC Version 23.00-70 PROG SOFIMSHC urs:2 HEAD DEVELOPMENT OF STRUCTURE SYST 3d GDIV 10000 GDIR NEGZ CTRL MESH 1 ctrl node 1 $ OPPRETTER STRUKTURELLE PUNKTER FOR BRUDEKKET OG SKRÅSTAGENE SPT 1 X 0.0 0.0 0.0 FIX xpmx $ ENE ENDEN AV BRUDEKKET SPT 2 X 10.319 0.0 0.0 SPT 3 X 17.643 0.0 0.0 SPT 4 X 24.967 0.0 0.0 SPT 5 X 32.291 0.0 0.0 SPT 6 X 39.615 0.0 0.0 SPT 7 X 46.939 0.0 0.0 SPT 8 X 54.263 0.0 0.0 SPT 9 X 61.587 0.0 0.0 SPT 10 X 73.256 0.0 0.0 FIX PPMM $ ANDRE ENDEN AV BRUDEKKET SPT 11 X 73.256 0.0 0.0 FIX PP $ SKRÅSTAG som er festet til fundament SPT 12 X 74.887 0.0 0.0 FIX PP $ SKRÅSTAG som er festet til fundament SPT 13 X 76.517 0.0 0.0 FIX PP $ SKRÅSTAG som er festet til fundament SPT 14 X 78.148 0.0 0.0 FIX PP $ SKRÅSTAG som er festet til fundament SPT 15 X 79.778 0.0 0.0 FIX PP $ SKRÅSTAG som er festet til fundament $ PUNKTENE FOR SØYLA SPT 101 X 54.263 0.1 -4.295 FIX PPMM $Bunn av søylen SPT 102 X 54.263 0.1 26.585 FIX PY $Toppen av søylen $ DEFINERER BRUDEKKET SLN 1 NPA 1 2 GRP 1 STYP B SDIV 0.5 SNO 1 DRX 0 0 -1 SLN 2 NPA 2 3 GRP 1 STYP B SDIV 0.5 SNO 1 DRX 0 0 -1 SLN 3 NPA 3 4 GRP 1 STYP B SDIV 0.5 SNO 1 DRX 0 0 -1 SLN 4 NPA 4 5 GRP 1 STYP B SDIV 0.5 SNO 1 DRX 0 0 -1 SLN 5 NPA 5 6 GRP 1 STYP B SDIV 0.5 SNO 1 DRX 0 0 -1 SLN 6 NPA 6 7 GRP 1 STYP B SDIV 0.5 SNO 1 DRX 0 0 -1 SLN 7 NPA 7 8 GRP 1 STYP B SDIV 0.5 SNO 1 DRX 0 0 -1 SLN 8 NPA 8 9 GRP 1 STYP B SDIV 0.5 SNO 1 DRX 0 0 -1 SLN 9 NPA 9 10 GRP 1 STYP B SDIV 0.5 SNO 1 DRX 0 0 -1 $ DEFINERER SØYLA SLN 101 NPA 101 102 GRP 102 STYP B SDIV 0.5 SNO 2 DRX 0 0 -1 $ DEFINERER SKRÅSTAGENE SOM ER FESTET TIL BRUDEKKET SLN 201 NPA 2 102 GRP 201 STYP T SDIV 0.5 SNO 3 DRX 0 0 -1 $ SKRÅSTAG 1 SLN 202 NPA 3 102 GRP 202 STYP T SDIV 0.5 SNO 3 DRX 0 0 -1 $ SKRÅSTAG 2 SLN 203 NPA 4 102 GRP 203 STYP T SDIV 0.5 SNO 4 DRX 0 0 -1 $ SKRÅSTAG 3 SLN 204 NPA 5 102 GRP 204 STYP T SDIV 0.5 SNO 4 DRX 0 0 -1 $ SKRÅSTAG 4 SLN 205 NPA 6 102 GRP 205 STYP T SDIV 0.5 SNO 4 DRX 0 0 -1 $ SKRÅSTAG 5 SLN 206 NPA 7 102 GRP 206 STYP T SDIV 0.5 SNO 5 DRX 0 0 -1 $ SKRÅSTAG 6 SLN 208 NPA 9 102 GRP 207 STYP T SDIV 0.5 SNO 5 DRX 0 0 -1 $ SKRÅSTAG 7 $ DEFINERER SKRÅSTAGENE SOM ER FESTET TIL FUNDAMENT SLN 301 NPA 11 102 GRP 301 STYP T SDIV 0.5 SNO 5 DRX 0 0 -1 $ SKRÅSTAG 8 SLN 302 NPA 12 102 GRP 302 STYP T SDIV 0.5 SNO 5 DRX 0 0 -1 $ SKRÅSTAG 9 SLN 303 NPA 13 102 GRP 303 STYP T SDIV 0.5 SNO 4 DRX 0 0 -1 $ SKRÅSTAG 10 SLN 304 NPA 14 102 GRP 304 STYP T SDIV 0.5 SNO 3 DRX 0 0 -1 $ SKRÅSTAG 11 SLN 305 NPA 15 102 GRP 305 STYP T SDIV 0.5 SNO 3 DRX 0 0 -1 $ SKRÅSTAG 12 $ Oppretter en "dummy" linje for kjøretøyets bane (ikke en del av strukturen) SLN 999 NPA 1 NPE 10 GRP 999 END $ BEREGNER EGENVERDIER FOR BRUA +PROG DYNA urs:3 HEAD EIGEN VALUE OF BRIDGE GRP 1,102,201,202,203,204,205,206,207,301,302,303,304,305 EIGE 25 LANC LC 2001 end +prog sofimsha urs:4 head SPRING syst rest echo full no $ OPPRETTER NODER FOR FJÆRELEMENTET node 501 x -1.0 y 0.0 z 0.0 $ Node i bunnen av fjæra node 502 x -1.0 y 0.0 z 1.0 $ Node i toppen av fjæra $ DEFINERER FJÆRELEMENT mass 502 mz 5.75 $ Massen på toppen av fjæra (f.eks. et kjøretøy) grp 600 spri no 700 na 501 ne 502 dx 0 dy 0 dz 1.0 cp 1595.0 dp 5.746 $ Cp = stivhet, Dp = dempning $ KOBLER FJÆRA KINEMATISK FOR AT DEN SKAL FØLGE KJØRETØYET node 501,502 fix py KINE ND 501 FIX PX ND1 502 FD1 1 $ Kinematisk kobling. Restriksjon i x. 1 frihetsgrad i z-retning. end $ DEFINERER LASTTILFELLER OG KJØRETØYMODELLER +PROG SOFILOAD urs:5 HEAD VEHICLE LOADING $ OPPRETTER LASTTILFELLET FOR HØYHASTIGHETSTOG LC 1001 TYPE none titl 'Loadtrain HSML A1' $ Definerer høyhastighetstoget som en lastmodell TRAI HSLM P1 A10 $ Type HSLM A1, spesifikke parametere for tog $$ OPPRETTER LASTTILFELLE FOR FJÆRMODELL LC 1002 type none titl "Sprung Mass" $ Representerer lasten fra fjærelementet trai user $ Brukerdefinert kjøretøy trpl p 56.40 a -0 cont 501 $ Punktlast på 56.4 kN ved kontaktpunktet node 501 END +PROG template urs:6 head SPEED OF VEHICLE $ DEFINERER HASTIGHETSPARAMETERE FOR KJØRETØYET LET#V 50.0 $ Hastighet i km/h STO#V #V $ Lagrer hastigheten for bruk i senere programmer $ DEFINERER RAYLEIGH-DEMPINGSKONSTANTER BASERT PÅ EGENVERDIER LET#a 0.03832903 LET#b 0.00960154 end !#!Chapter Train Passing LC 1001 with Track Irregularities +prog sofiload urs:8 head Loadcase for track irregularities let#WW_c 0.8246 $ extrem frequencies [rad/m] let#WW_r 0.0206 $ extrem frequencies [rad/m] let#WW_s 0.4380 $ extrem frequencies [rad/m] let#Av 1.080E-6 $4.032E-7 $1.080E-6 $ TWO LEVEL OF NOISE LOW/HIGH: (4.032E-7,1.080E-6) let#n_WW 1024 $ number of points to define the power spectra let#Lmin 7 $ [m] minimal wave length let#Lmax 20 $ [m] maximal wave length let#WW_min 2*#PI/#Lmax $ [rad/m] corresponds to Lmax - Omega value based on smallest wavelength of irregularity let#WW_max 2*#PI/#Lmin $ [rad/m] corresponds to Lmin - Omega value based on largest wavelength of irregularity let#dWW (#WW_max-#WW_min)/#n_WW $ [rad/m] sampling spatial circular frequency !*!Label Intensitiy Function let#tmax 73.256/(#V/3.6) lc 301 type none titl 'I(t)' func t #tmax F 1.0 t1 1.0 s COMP T2 0.1*#tmax !*!Label Power Spectra lc 401 type none titl 'Sv(f)' func t=[1/sec] f=[M2/M] loop#i #n_WW let#WW #WW_min+#i*#dWW let#S_WW #Av*#WW_c**2/(#WW**2+#WW_c**2)/(#WW**2+#WW_r**2) let#w (#V/3.6)*#WW let#G_w #S_WW/(#V/3.6)/(2*#PI) func t #w f #G_w endloop !*!Label Track irregularities LOOP#i 5 LET#temp #V LC 20000+#i TYPE none TITL 'Irreg. #i, v=#temp km/h' let#Tmin 2*#pi/(#WW_max*(#V/3.6)) let#Tmax 73.256/(#V/3.6) let#STEP #Lmin/(5*(#V/3.6)) simq 401 301 DT #STEP TMIN #Tmin #Tmax NFRE #n_WW AG -1.00 TITL 'ORE B' ENDLOOP end +prog dyna urs:9 head Kjøretøyanalyse med sporuregelmessigheter LOOP#i 3 $CTRL RLC #i*100000+100000 1+2+8 LET#temp #V LET#LCUV 20000+#i $ Definerer riktig lasttilfelle-ID for hver iterasjon LET#LCST 3000+#i LET#accFile "SpringAcc_Iter"#LCUV".txt" LET#dispFile "SpringDisp_Iter"#LCUV".txt" LET#bridgeAccFile "BridgeAcc_Iter"#LCUV".txt" LET#bridgeDispFile "BridgeDisp_Iter"#LCUV".txt" HIST U-Z FROM 501 TO 502 LCST #LCST DUMP #dispFile HIST A-Z FROM 1 TO 10 INC 1 LCST #LCST DUMP #bridgeAccFile HIST U-Z FROM 1 TO 10 INC 1 LCST #LCST DUMP #bridgeDispFile mass 0 ctrl mcon 3 CTRL SPRI 700 grp - $ Tar med alle elementer i analysen GRP 1 RADA 0.03832903 RADB 0.00960154 $ Rayleigh-demping for brua step N 5275 DT 0.001 LC 1002 $ Laster tog langs skinnegang CONT NR 999 V #V/3.6 0.0 LCUV #LCUV $ Automatiske tidsverdier i noder echo ENDLOOP $HIST U-Z FROM 502 LCST 200 DUMP 'Node502_LC200.txt' $HIST U-Z FROM 502 LCST 201 DUMP 'Node502_LC201.txt' $HIST U-Z FROM 502 LCST 202 DUMP 'Node502_LC202.txt' end